Skip to main content

PERSEPSI MASYARAKAT TERHADAP ISU KAHWIN MUDA



Institusi kekeluargaan yang bahagia dilihat mampu memenuhi keperluan modal insan yang berkualiti. Hal yang demikian selaras dengan objektif pembangunan modal insan yang diperkenalkan oleh mantan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi seperti mana katanya ;

“Pembangunan modal manusia menjadi sangat penting kepada negara pada masa depan dan mereka ini mestilah berkualiti, kualiti bukan sahaja dari segi pendidikan, kepakaran tetapi juga dari segi nilai moral yang tinggi, bertanggungjawab dan mengutamakan nilai-nilai murni dalam kehidupan”.

Nilai kekeluargaan yang tinggi  melahirkan sebuah masyarakat yang penyayang dan harmoni. Namun sejauh manakah persepsi masyarakat terhadap isu kahwin muda dalam kalangan remaja zaman milenia ini? Apakah masyarakat dapat menerima malah membuka ruang dan peluang pada remaja kahwin muda dalam mempertahankan cinta dan asas perkahwinan yang utuh dan teguh selamanya?

Oleh itu, maka terhasilah kajian terhadap persepsi masyarakat terhadap golongan muda belia ini. Mengikut laporan daeipada sumber berita ‘Utusan Online’- bertarikh 19 Mei 2015. Jabatan kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) telah merekodkan statistik sebanyak 6,268 kes perkahwinan  bawah umur bagi orang Islam bagi tempoh 2010 hingga 2015. Tambahan lagi, Timbalan Menteri Pembangunan Wanita dan keluarga dan Masyarakat, Datuk Azizah Mohd. berkata pada 2010 hingga 2015 mencatatkan rekod  sebanyak 2,775 kes.

Berdasarkan bancian kementerian, hanya 0.4 peratus pasangan suami isteri yang berkahwin di usia muda keibubapaan kepada mengalami penceraian. Jumlah ini boleh dikatakan kecil berbanding jumlah penceraian yang berkahwin pada usia 18 tahun ke atas. Walaubagaimanapun, pihak kementerian masih mengambil inisiatif dalam mengadakan dan mewajibkan  kursus keibubapaan kepada suami isteri yang berkahwin muda bagi mendedahkan mereka terhadap tanggungjawab dan pengetahuan dalam pengendalian anak-anak dan sebagainya.

Dua tiga tahun belakangan ini, kahwin muda seolah-oleh telah menjadi suatu trend  sehingga menjadi topik hangat dalam negara. Perkahwinan remaja berusia 15 dan 12 tahun menjadi bualan dan mendapat kritikan daripada pelbagai pihak khususnya masyarakat sekeliling. Dikatakan perkahwinan itu dipersetujui oleh kedua-dua belah keluarga dan atas dasar cinta sama cinta telah melangsungkan perkahwinan pada tahun 2015. 

Walaupun perkahwinan amat digalakkan di dalam Islam, namun beberapa perkara perlu diberi perhatian terutamanya yang berkaitan dengan aspek pemilihan pasangan. Kriteria bakal suami atau isteri sangat penting diberi perhatian dan dititik beratkan oleh setiap orang yang bakal melalui alam berumahtangga dalam fasa kehidupannya. Pemilihan tersebut perlu dipastikan sama ada ia berlandaskan aspek keagamaan, nafsu, seks atau sebagainya. Umum mengetahui bahawa untuk membina bahtera perkahwinan, umur bukanlah faktor penentu kematangan seseorang.

Definisi kanak-kanak menurut undang-undang Islam dan Undang-undang
Batasan antara seseorang yang dianggap dewasa dengan seseorang yang dianggap sebagai kanak-kanak dalam Islam tidak secara mutlak ditentukan oleh tahap umur sebagaimana yang dikemukakan oleh prinsip perundangan Barat. Mengikut undang-undang Islam, istilah kanak-kanak digunakan merujuk kepada seseorang yang belum baligh. Terdapat dua cara bagi menentukan sama ada kanak-kanak itu sudah baligh atau sebaliknya, pertama iaitu baligh secara tabi’i, dan kedua baligh dengan umur.

Isu- isu kahwin muda yang menjadi sebab musabab yang pertama ketidaksediaan fizikal kedua-dua pasangan suami isteri (kesihatan). Hal ini demikian kerana fizikal remaja dalam lingkungan usia remaja masih belum kuat untuk menanggung dan memikul tanggungjawab berat sebagai pasangan suami isteri dewasa. Masalah paling besar yang akan timbul adalah risiko hamil diawal perkahwinan. Hal ini demikian disebabkan oleh fizikal yang kecil dan masih tidak kuat untuk mengandungkan bayi selama sembilan bulan. Bahkan memberi risiko kesihatan kepada ibu muda. Hal ini demikian kerana, proses kelahiran yang konflik akan memberi kesan buruk kepada ibu dan anak sewaktu proses bersalin. Mengikut statistik lebih lapan belas ribu ibu-ibu muda didaftarkan di klinik kesihatan Ibu dan Anak seluruh negeri di Malaysia dan kebanyakkannya mengalami komplikasi ketika bersalin malah berisiko tinggi terhadap nyawa.

Faktor halangan perkahwinan diusia muda
Faktor mengapa perkahwinan diusia muda mendapat tentangan hebat dari masyarakat awam. Pertamanya, faktor kewangan. Ketika usia belasan tahun amatlah tidak wajar remaja dikahwinkan, hal ini demikian kerana, naluri keremajaan masih membuak-buak dan meronta untuk mencuba perkara-perkara baru. Remaja masih belum bersedia untuk berdikari mencari nafkah untuk menyara keluarga. Remaja juga kebanyakkannya belum memahami erti tanggungjawab sebagai ketua keluarga dan isteri yang baik kepada anak-anak. Pendapat ada mengatakan, jika anak-anak diberi peluang untuk berdikari mereka akan lebih memahami nilai tanggungjawab yang sebenar. Namun, ianya sekadar pendapat. Kesannya, ia merupakan salah satu punca penceraian yang semakin tinggi di Malaysia.

Dewasa ini, masalah sosial yang semakin menular dalam kalangan remaja sehingga ibu bapa sendiri tidak dapat mengepung dengan baik. Malah, ada juga sesetangah ibu bapa yang mengambil jalan mudah dengan mengahwinkan anak-anak diusia muda kerana bimbang akan berlakunya masalah yang lebih besar sehingga memalukan dan menjatuhkan air muka keluarga. Pergaulan bebas antara remaja, pengaruh media sosial, gejala yang tidak sihat dan lain-laim menyumbang kepada perkahwinan ketika usia muda. Sesetengah ibu bapa juga berpendapat bahawa, selepas anak-anak dikahwinkan, ibu bapa boleh lepas tangan dan menyerahkan tanggungjawab sepenuhnya terhadap suami untuk membimbing sendiri. Inilah yang merupakan kesilapan paling besar ibu bapa yang terjadi di Malaysia.

Faktor tradisi sesetengah masyarakat di Malaysia masih mengamalkan tradisi kahwin muda, dimana anak-anak telah dijodohkan dari usia kanak-kanak serta akan dikahwinkan apabila telah mencapai peringkat umur yang telah ditetapkan untuk berkahwin. Pada pendapat mereka, pada peringkat umur tertentu mereka sudah layak untuk berumahtangga dan melaksanakan tanggungjawab, melahirkan zuriat seperti mana yang telah dilakukan oleh mereka.

Kesimpulanya, isu kahwin muda bukanlah suatu isu yang baru lagi, tetapi ianya sudah menapak di Malaysia dalam jangka masa yang panjang. Sekiranya isu ini tidak dipandang serius oleh semua pihak, dikhuatiri peningkatan kepada penceraian pasangan kahwin muda semakin meningkat. Dalam pada itu, diharapkan agar pihak keluarga terutamanya ibu bapa mengambil berat terhadap hal ini demi kemasalahatan semua pihak. 

Comments

Popular posts from this blog

KERUNTUHAN INSTITUSI KEKELUARGAAN: APAKAH PUNCA DAN IMPLIKASINYA?

Apabila ditanya mengenai definisi atau istilah perkahwinan sudah pasti setiap pasangan yang telah menjalaninya menginginkan hubungan yang dicipta kekal hingga ke syurga. Namun pada hakikatnya, kini penceraian dilihat sebagai satu jalan penyelesaian terbaik yang sering diguna pakai oleh golongan yang sudah mendirikan rumah tangga terutamanya ketika mereka berhadapan dengan konflik dalam perkahwinan mereka. Penceraian boleh didefinisikan sebagai perpisahan yang berlaku dalam kalangan suami isteri yang disebabkan oleh tiadanya persefahaman di antara mereka. Dalam erti lain, penceraian itu membawa maksud perpisahan yang berlaku diantara seorang suami dan seorang isteri yang diiktiraf oleh undang-undang dan ia membolehkan kedua-dua mereka untuk berkahwin lain. Mutakhir ini, isu penceraian telah semakin menular dalam kalangan masyarakat di Malaysia sehingga ia menjejaskan sebuah institusi kekeluargaan. Malahan perkara ini juga dilihat semakin kerap berlaku dalam kalangan selebriti di M...

SAYANGKAN ISTERI TINGGAL - TINGGALKAN, SAYANGKAN ANAK TANGAN - TANGANKAN?

Apakah maksud  sayangkan anak tangan-tangankan? Peribahasa ini bukanlah bermaksud jika sayangkan anak, maka kita perlu memukul, menyepak atau menampar anak kita. Itu sudah dikira sebagai mendera. Ia juga bukanlah bermaksud bahawa setiap ibu bapa perlu memukul anak tanpa belas kasihan apabila anak-anak melakukan kesalahan. Namun peribahasa berkenaan membawa maksud bahawa dalam mendidik anak-anak, perlulah dilakukan secara penuh hikmah dengan menasihati, menegur dan merotan mereka apabila perlu. Di dalam keibubapaan, memukul, menghukum itu bukan suatu yang dilarang. Dari pespektif Islam sendiri, anak-anak dibenarkan dipukul setelah mencapai usia 10 tahun dan tidak sebelum itu, apabila anak itu masih tidak mahu sembahyang. Namun, sebelum dipukul, anak itu perlu diberi amaran dan sebelum usia 10 tahun itu, terutamanya bermula usia 7 tahun itu usia mumayiz (tahu membezakan baik dengan buruk), barulah anak itu boleh dipukul secara fizikal. Dalam melaksanakan hukuman itu pula, ibu ba...

TANGGUNGJAWAB KETUA KELUARGA MEMASTIKAN RUMAH TANGGA BAHAGIA

Satu tajuk yang cukup menarik bagi sesebuah institusi kekeluargaan iaitu, “tanggungjawab ketua keluarga memastikan rumah tangga bahagia.” Saya yakin tajuk yang bakal dikupaskan ini nanti pasti dapat memenuhi kehendak bagi mendapatkan garis panduan yang betul kepada setiap pembaca terutamanya kepada suami atau ketua keluarga mahupun isi rumah yang mengidamkan sebuah mahligai kekeluargaan yang aman dan harmoni mengikut landasan yang betul. Menurut kamus dewan edisi terkini, tanggungjawab ialah sesuatu kerja atau tugas yang mesti dilakukan oleh seseorang. Tanggungjawab juga lebih dikenali dengan kewajipan yang dipikul oleh seseorang manusia dan segala yang ditanggung olehnya. Oleh itu, jangan sesekali memberikan tanggungjawab kepada orang yang tidak boleh dipercayai dalam memimpin dan membimbing keluarga ke jalan yang benar. Perkataan ketua pula ialah sinonim dengan perkataan pemimpin ataupun khalifah. Seterusnya, Perkataan keluarga pula bermaksud keturunan kita. Selain itu, perka...